Lu sedang menerjah ke dalam blog AkuSiMisteri! Sila berpakaian SOPAN dan menutup aurat! Segala caci maki dan keji kejam hanya gua je yang buleh luahkan. Terimas...

Best view of this blog with Mozilla Firefox: resolution - 1024 x 768 pxls
Home | Mail | Yahoo!Messenger | Guest Book | Profil AkuSiMisteri | Dashboard

Sunday, February 21, 2010

Mengertikan JUMUD

Sila rujuk di SINI:


Gua nak menghuraikan semula dengan lebih mendalam perkataan JUMUD berdasarkan definisi daripada Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP).

JUMUD - Air beku, kaku, kolot; menjumudkan menjadikan sesuatu (konsep) jumud: ~ pemikiran masyarakat; kejumudan perihal (keadaan) jumud, kebekuan, kekakuan: kelesuan dan ~ tradisi ilmu. ► Sumber: Kamus Dewan Edisi Empat

Jadi, secara umumnya, gua lebih suka kepada penafsiran pemikiran masyarakat yang kolot, kaku. Jadi, tak salah rasanya kalau gua sebut JUMUD dalam mana-mana penulisan gua mahupun pertuturan yang terpacul keluar dari lidah gua. Walaupun terkadang JUMUD itu terdengar seperti perkataan yang lucah..


© akusimisteri.blogspot.com

0 ketidak-puasan-hati: