Lu sedang menerjah ke dalam blog AkuSiMisteri! Sila berpakaian SOPAN dan menutup aurat! Segala caci maki dan keji kejam hanya gua je yang buleh luahkan. Terimas...

Best view of this blog with Mozilla Firefox: resolution - 1024 x 768 pxls
Home | Mail | Yahoo!Messenger | Guest Book | Profil AkuSiMisteri | Dashboard

Tuesday, July 28, 2009

Puasa

Bulan nih adalah bulan Syaaban menurut kalendar Islam..


Bulan depan adalah bulan Ramadhan menurut kalendar Islam..


Bulan lepas adalah bulan Rejab menurut kalendar Islam..


Setakat nih, gua baru mampu puasa sunat sekali je.. setiap Isnin dan Khamis, gua memang berperasaan yang tinggi nak puasa..


Bila tiba saatnya, hari Isnin.. gua rasa gua tak larat nak puasa pasal hari Isnin adalah hari gym.. kang penat-penat work-out tetiba meneguk air.. uuppss.. terlupa plak puasa.. padahal gua sengaja..
Gua taknak cenggitu.. nak puasa, biar betol-betol.. so, gua kensel untuk puasa sunat Isnin..


Bila tiba saatnya, hari Khamis.. boleh nak puasa hari nih.. takda hal.. takda hari gym.. tapi, memandangkan tabiat gua sebagai perokok pra-tegar, gua terpaksa lupakan niat suci murni gua.. apa tidaknya, setiap pagi panas-panas enjin kenderaan, konpem gua sapu sebatang dulu.. macamana?
Susah, terpaksa gua kensel nak puasa sunat Khamis..


Tapi, bila bulan Ramadhan tiba, buleh plak suma tabiat serta tebiat gua dilupakan seketika.. rokok.. konpem gua tak merokok di siang hari pada bulan Ramadhan.. apa jadah gua nak isap rokok.. gua taknak cari pasal dengan Majlis Agama Islam.. kena angkut ronda-ronda naik van jenazah.. lebih-lebih lagi, gua TAKUT kena panah petir.. DOSA BESAR tuh kalao tak puasa bulan Ramadhan.. nak jadi apa? Yahudi mabok ke?


Tapi itulah hakikatnya.. rahmat Ramadhan.. gua buleh plak straight puasa penuh 30 hari tanpa merokok di hari siang.. tapi bulan-bulan lain..? gua penen sendiri..

4 ketidak-puasan-hati:

Unknown said...

agaknya kalo smoker ni dihukom sebat naik telerai isi ngn tulang baru nk benti:p

penulis.tidak.bernama said...

hukum hudud pon Malaysia tak mampu nak buat..

Unknown said...

asal hudud lak neh..jgn emo bro.:p

penulis.tidak.bernama said...

bukan emo la.. sedangkan hukum hudud tak boleh buat, nih plak nak menyebat si perokok.. adei.. kena backup diri sendiri.. haha