Lu sedang menerjah ke dalam blog AkuSiMisteri! Sila berpakaian SOPAN dan menutup aurat! Segala caci maki dan keji kejam hanya gua je yang buleh luahkan. Terimas...

Best view of this blog with Mozilla Firefox: resolution - 1024 x 768 pxls
Home | Mail | Yahoo!Messenger | Guest Book | Profil AkuSiMisteri | Dashboard

Monday, July 27, 2009

Kita dan anak-anak

Kalao zaman gua dulu, pemikiran sebagai anak-anak sungguh terhad..


Zaman sekarang, pemikiran anak-anak boleh dikatakan sama level dengan pemikiran orang dewasa.. mana taknya, zaman sekarang anak-anak sudah punya handset.. yang mahal-mahal dan canggih... zaman gua, duit syiling adalah teman baik di samping telefon awam.. maju bukan? dari segi teknologi sudah membuktikan pemikiran anak-anak pada hari ini sungguh advance.. jauh melangkaui usia.. dasat.. kadang-kadang gua risau akan fenomena sebegini..


Kalao kita imbas, anak-anak seawal usia 8 tahun sudah bisa projek di bawah meja dalam kelas.. advance.. gua sendiri pon mengenal erti seks seawal 16 tahun!! Tak percaya? ya, gua sungguh dungu dulu tentang seks.. hinggakan subjek Sains di tingkatan 3 tentang sperma, ovum dan sebagainya buat gua blurr.. gua tak tahu dan mengerti.. tapi anak-anak berusia 8 tahun sudah boleh buat projek tanpa bantuan subjek Sains tingkatan 3.. hebat bukan??


"This is my kindergartener's artistic rendering of a pair of scissors she just showed me. I wonder what her teacher thought about it?

But I am so damn proud of myself . I allowed myself just a small smirk when I saw it. I waited until she was out of my room before I started to cry from laughing so hard.


Apa persepsi pertama lu orang bila tengok gambar di atas??

Inilah yang gua maksudkan tentang betapa anak-anak zaman ini sudah sama taraf pemikirannya dengan orang dewasa.. tapi gua amat yakin, anak-anak berusia 5/6 tahun ini tiada niat langsung sebagaimana yang kita lihat.. di gambaran matanya, ini adalah GUNTING.. tapi di mata kita?? apa pun, anak-anak zaman ini sungguh bertuah dan canggih.. jauh bezanya dengan kita.. ibu bapa lah penunjuk arah anak-anak.. kalau jalannya lurus, maka luruslah yang diikut anak-anak.. begitu juga sebaliknya..


ayat|tambah: pertama kali gua tengok gambar nih, adalah sebagaimana persepsi lu orang.. bukan salah gua.. tapi salah gambar!


2 ketidak-puasan-hati:

z.a.r.a said...

perghh~ ni dh over maju dh bdak2 zaman skrg ni...

gmbar tu sah2 bukan gunting ek~(klau bg sape2 tgk2 pun..dieorg ckp bkn gunting)

tp tu la..mkin dunia maju...makin advance la bdak2 muda...

penulis.tidak.bernama said...

lu nampak apa pada gambar nih sha89? kunen-kunen ke persepsi lu? heh, gua cuma nampak garisan merah yang dilukis di atas kertas.. haha