Lu sedang menerjah ke dalam blog AkuSiMisteri! Sila berpakaian SOPAN dan menutup aurat! Segala caci maki dan keji kejam hanya gua je yang buleh luahkan. Terimas...

Best view of this blog with Mozilla Firefox: resolution - 1024 x 768 pxls
Home | Mail | Yahoo!Messenger | Guest Book | Profil AkuSiMisteri | Dashboard

Friday, March 13, 2009

Update: Kerjalah semampu jawatan kamu

Assalamualaikum..

Hampir seminggu menghilangkan diri, now it's time to pay back for all my thought about life around me.

Nah, ini artikel pertama minggu ini:

Kamu seorang yang sibuk? Yeah, semua orang punya kesibukan tersendiri begitu juga aku. Walau sesibuk mana aku, tidak pula aku rasa aku pernah mengarah orang sejawatan aku dengan nada seorang bos mengarahkan kulinya bekerja.

Kamu baru bekerja? Yeah, semua orang pernah merasakan pengalaman baru bekerja dan mungkin kamu seorang yang istimewa dan komited terhadap kerja kamu. Aku juga pernah mengalami pengalaman baru bekerja tetapi tidak pula terlalu komited dengan kerja walhal baru sahaja mengenali fungsi tugas dan belum memahami susur galur serta selok belok deskripsi tugas tersebut hatta sehingga hari ini.
Tidak pula aku mengarah orang seolah olah aku telah bekerja selama lebih 10 TAHUN!

Walau apa pun, pertimbangkanlah pandangan dan nasihat orang yang lebih lama bekerja dari kamu hatta perbezaan seminit dari kamu. Kerana mungkin pengalamannya yang seminit lebih daripada kamu itu adalah lebih bermakna. Jangan pula nanti kamu dilabel sebagai seorang yang giler kuasa atau bahasa tipikalnya ialah POYO kerana kamu memikul tugas yang bukan dalam bidang kuasa kamu hatta kamu penuh keyakinan dan pengalaman dalam melaksanakan tugas kamu itu kerana kelak keputusan atau tindakan kamu itu akan memakan diri kamu.

Bukanlah aku berlagak tahu segala hal, tapi mintalah pendapat orang lain jika kamu masih baru. Jangan jadi "Kaduk naik junjung" pula.

Sekadar pemerhatian aku terhadap beberapa sikap kamu kamu yang baru bekerja yang mempunya komitmen yang terlampao 'beyond your limits'.

Ok, renung-renungkan dan selamat beramal.


pengkaki: aku bekerja lebih lama (walau tak lama) daripada kamu dan apa yang aku katakan pada kamu adalah apa yang diberitahu oleh bos aku. So, jangan melawan. Dengar dan pertimbangkan samada kamu itu bos, atau bos kamu itu bos atau bos aku adalah bos.

Hafiz

0 ketidak-puasan-hati: