Lu sedang menerjah ke dalam blog AkuSiMisteri! Sila berpakaian SOPAN dan menutup aurat! Segala caci maki dan keji kejam hanya gua je yang buleh luahkan. Terimas...

Best view of this blog with Mozilla Firefox: resolution - 1024 x 768 pxls
Home | Mail | Yahoo!Messenger | Guest Book | Profil AkuSiMisteri | Dashboard

Sunday, January 24, 2010

Panas: Penghinaan

Kecoh!

Rakyat negeri Johor rasanya kecewa dan marah! Sudah tersebar di media massa. Dan aduan polis telah dibuat. Kasihan, anak bangsa Melayu begini.

Kononnya, terdapat sebuah blog anak watan yang melemparkan kata-kata penghinaan terhadap kemangkatan Ke Bawah Duli Almarhum Sultan Johor. Gua tak sempat membaca kata-kata nista tersebut, tapi atas inisiatif beberapa pihak yang pantas melakukan 'printscreen', dapatlah gua baca apa yang dinistakan.

Memang BIADAB! itu yang dapat gua simpulkan. Menurut sebuah blog lain (yang cuba menegakkan benang basah), entry tersebut tiada sebarang kaitan dengan kemangkatan Ke Bawah Duli. BETUL! Memang tiada sebarang perkataan yang ditujukan khas kepada peristiwa kemangkatan baginda sultan. Tapi, secara logiknya, melalui tarikh dan masa entry di'publish', sudah pastinya ia ditujukan kepada peristiwa tersebut.

Ke mana perginya maruah sebagai anak bangsa Melayu yang menjunjung kedaulatan sultan Melayu? Gua kecewa. Ada juga anak bangsa begini. Kalau gua diberi kuasa untuk menjatuhkan hukuman, pastinya hukuman seberat-beratnya akan gua kenakan.

Sebagai seorang Islam yang beriman, kita dilarang bercakap buruk terhadap si mati. Inikan pula berkata buruk kepada Almarhum Sultan, seorang ketua negeri dan ketua agama Islam di negeri pemerintahan baginda.

Menurut blog yang membela tindakan blogger yang terhina itu, ia tiada kaitan secara langsung dengan peristiwa kemangkatan baginda sultan. Tapi tidakkah berkait tentang perkataan; Datuk Bendahara? Adakah itu satu gelaran untuk orang kampungnya? Tak logik, tidak masuk akal! Gua berharap, pihak berkuasa melakukan siasatan seadil mungkin mengikut landas undang-undang yang termaktub demi kebaikan dan kesejahteraan rakyat serta negara.

Blogger terhina tersebut juga telah memohon maaf menerusi laman blognya. Bukankah itu satu bukti ketakutan dan kesalahan? Dia juga telah memadam/membuang artikel yang telah membangkitkan rasa marah rakyat khususnya rakyat negeri Johor. Menerusi permohonan maaf itu, didapati dia mengakui keterlanjurannya. Itu satu bukti yang sahih bahawasanya dia memang bersalah dan artikel tersebut memang ditujukan ke atas peristiwa kemangkatan sultan. Kalau benar, mengapa dibuang artikel tersebut?

Berani kerana benar, takut kerana salah.

Raja adil, raja disembah! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku! Daulat Tuanku!

Petikan kenyataan BIADAB si blogger BIADAB dan terhina!

Kenyataan maaf daripada blogger BIADAB!


Petikan kenyataan yang mempertahankan artikel blogger BIADAB!

1 ketidak-puasan-hati:

M!zZ Qh!EeK@n said...

biadap sunguh mereka nie..