Lu sedang menerjah ke dalam blog AkuSiMisteri! Sila berpakaian SOPAN dan menutup aurat! Segala caci maki dan keji kejam hanya gua je yang buleh luahkan. Terimas...

Best view of this blog with Mozilla Firefox: resolution - 1024 x 768 pxls
Home | Mail | Yahoo!Messenger | Guest Book | Profil AkuSiMisteri | Dashboard

Wednesday, April 29, 2009

Kisah Tenuk

Tenuk merupakan sejenis haiwan mamalia. Juga dikenali sebagai Badak Cipan, Badak Tampung.

Terdapat empat jenis tenuk, yang mempunyai kaitan rapat, dikenal pasti pada hari ini seperti berikut :-

  1. Tenuk Malaysia (Tapirus indicus) - Terdapat di Asia Tenggara dan Malaysia.
  2. Tenuk Baird (Tapirus bairdii) - Terdapat di Mexico dan Amerika Tengah.
  3. Tenuk Gunung (Tapirus pinchaque) - Terdapat di hutan tanah tinggi dan paramos di utara Andes di Colombia dan Ecuador.
  4. Tenuk Brazil (Tapirus terrestris) - Terdapat di kawasan hutan Amerika Selatan.

sumber: http://ms.wikipedia.org/wiki/Tenuk

Tiba tiba gua berminat nak tau pasal tenuk sebab pagi tadi senior gua taip 'tenuk' kat google. Pastu, gua pon terperasan definisi tenuk. So, moga kamu kamu memahami siapa tenuk, cipan dsb.


notakaki: gua suka sebut 'cipan' sebab cipan sungguh best disebut.


0 ketidak-puasan-hati: